Stiftelsen Kirkenær Ballettskole ble stiftet av Marion Celine Rudsli, Irja Tuchel Da Graca og Else Margrete Sveinsson i 2019, og stiftelsen har drevet skolen siden Januar 2020. Stiftelsen har som formål å ivareta og videreformidle den kunstneriske arven etter Even og Jorunn Kirkenær.

Stiftere av Stiftelsen Kirkenær Ballettskole Else Margrete Sveinsson, Irja Tuchel Da Graca og Marion Celine Rudsli

Stiftere av Stiftelsen Kirkenær Ballettskole
Else Margrete Sveinsson, Irja Tuchel Da Graca og Marion Celine Rudsli

Ledelse
Daglig leder - Irja Tuchel Da Graca
Kunstnerisk leder - Else Margrete Sveinsson

Styret Stiftelsen Kirkenær Ballettskole
Styreleder - Irja Tuchel Da Graca
Styremedlem - Else Margrete Sveinsson
Styremedlem - Camilla Orten
Vara - Torunn Aardal

Klikk her for å se våre vedtekter: Stiftelsens vedtekter

Forhistorie
I 2017 kjøpte Irja, Marion Celine og Else Margrete rettighetene til videre drift av ballettskolen fra tidligere eier Siri Frømyr. De hadde da jobbet sammen under Siri i 7 år og hadde vært med på å bygge opp en sterk elevgruppe. De “fant hverandre” gjennom et nært kreativt samarbeid om skolens elevforestillinger, og fikk stor kunstnerisk frihet. De satte opp “Alice” (2014), Juleforestilling i Jakob Kirke (2015) og “Aldriland” (2017). Gjennom arbeidet under Siri fikk de stor tillit, og et nært eierskap til skolen. Dette har vært grunnleggende for ønsket om å drive skolen videre.

Etter å ha drevet skolen som et ideelt AS i to år valgte de å etablere den ideelle stiftelsen; Stiftelsen Kirkenær Ballettskole i 2019. Stiftelsen overtok drift av skolen i Januar 2020.

Stiftelsen har kjøpsopsjon på huset og jobber iherdig med å sikre at dansen kan fortsette i de unike og hjemmekoselige lokalene i Sørbyhaugen 33, ballettskolens hjem siden 1962! Vi er dypt takknemlige for alle som bidrar i dette arbeidet!

Klikk her for å lese mer om Jorunn Kirkenær om skolens pedagoger, og om lokalene.